Nieuw: Wiebelen en friemelen thuis | |
|
|
Door dit boek te lezen weet jij straks welke prikkelvoorkeuren er binnen jouw gezin bestaan. Je leert welk gedrag past bij onder- en overprikkeld zijn en hoe je snel, eenvoudig en met meer begrip op dit gedrag kunt reageren.
Daarnaast staat dit boek boordevol tips en strategieën voor alledaagse situaties. | |
|
|
Leerlingbetrokkenheid vergroten - hoe doe je dat? | |
|
|
|
‘Deze zeer toegankelijk (met veel voorbeelden) geschreven uitgave is de vertaling van Student Voice. Het boek is naar de Nederlandse onderwijscontext omgeschreven door drie bewerkers, die allen hun sporen in het onderwijs verdiend hebben.’ - NBD Biblion
|
|
| |
|
Nieuw: Het Deugdenspel Het Deugdenspel maakt je op een speelse en motiverende wijze bewust van 52 bouwstenen van je karakter. Eigenschappen, zoals eerlijkheid, moed en respect, worden helder en bondig uitgelegd. Je kunt de kaarten gebruiken met iedereen: kinderen, jongeren en volwassenen. Deugden kunnen inspireren, confronteren, troosten, bemoedigen en verbinden. Bekijk hier meer voorbeelden! | |
|
|
Verwacht: Briljant - Verrijkend projectonderwijs | |
|
|
Briljant maakt werken aan projecten met (hoog)begaafde leerlingen praktisch, relevant en uitdagend!
De werkwijze van Briljant biedt structuur aan projectmatig onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen en is bedoeld voor leerkrachten die:
• willen starten met een plusklas;
• de kwaliteit en effectiviteit van hun plusklas willen verbeteren;
• met een groepje (hoog)begaafde leerlingen een project willen doen. |
|
| |
| |
Plenaire lezing: Hoe leren we onze kinderen weer rekenen? Er is iets vreemds aan de hand met het rekenonderwijs in Nederland. Kinderen leren geen vaste oplossingsprocedures meer, maar moeten zelf ontdekken hoe ze een som zouden kunnen oplossen of mogen kiezen uit vier verschillende manieren.
Rekenboeken bevatten opvallend weinig sommen, maar vooral veel verhaaltjes en plaatjes. De Onderwijsinspectie constateert dat bijna alle scholen daarom extra materialen aanschaffen om het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen te oefenen.
Het staartdelen is vervangen door happendelen en het cijferen door kolomsgewijs rekenen. Ouders kunnen hierdoor hun kinderen niet meer helpen: ze leren op school op een andere manier rekenen dan zij vroeger zelf hebben geleerd.
Ondertussen daalt de rekenvaardigheid van Nederlandse kinderen al bijna twintig jaar. Is het rekenonderwijs nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen? | |
|
|
Teken je gesprek over faalangst | |
|
|
| ‘Door deze methode kunnen kinderen leren omgaan met faalangst. Het kan hun sociaal-emotionele vaardigheden versterken: door samen met je begeleider oplossingen te bedenken en die te oefenen, word je sterker. Daarnaast leren kinderen nare gedachten omdenken naar helpende gedachten. Het analyseren, tekenen en oplossingen bedenken vergroot hun zelfkennis en zelfoplossend vermogen. Deze methode stimuleert ook het zelfvertrouwen.’ - Wij-spelen.nl |
|
| |
|
Wijzer in Onderwijsbehoeften | |
|
|
Deze Wijzer is bedoeld voor leerkrachten die de onderwijsbehoeften van leerlingen samen met hen willen ontdekken om daar hun aanpak op af te stemmen.
Door het gebruik van deze Wijzer kun je op een gestructureerde en effectieve manier, op een handelingsgerichte en oplossingsgerichte wijze in gesprek gaan met individuele leerlingen. De gewenste situatie (een klein en kort doel) wordt als uitgangspunt genomen. Door het stellen van kindvragen wordt gezocht naar oplossingen richting het einddoel. | |
|
|
| ‘Een originele inspiratiebron met vele uitdagingen voor allen die te maken hebben met het leren voor morgen.’ - NBD Biblion |
|
| |
|
Copyright © 2017: Uitgeverij Pica | |
|
|
|
|